برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی کنکور


قبولی در کنکور سراسری برای داوطلبان، از قدیم تا به امروز که تغییرات چشمگیری در کنکور سراسری به وجود آمده است، سخت بوده و اکثر داوطلبان برای قبولی در کنکور از برنامه مطالعاتی و روش مطالعه رتبه های برتر سال های قبل کمک می گیرند، غافل از اینکه شرایط مطالعاتی هر شخصی اعم از سرعت مطالعه، مدت زمان باقی مانده تا ثبت نام کنکور، توانایی، شرایط خانوادگی، استعداد و توانایی و تند خوان و کند خوان بودن و… متفاوت است اما استفاده از تجربیات داوطلبان رتبه برتر، کمک شایانی به قبولی شما خواهد نمود. قبولی در کنکور سراسری علاوه بر داشتن هدف که اولین گام برای رسیدن به نتیجه مطلوب است، نیاز به برنامه ریزی کنکور با در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی و شرایط فردی داوطلب کنکور سراسری است.

برنامه ریزی کنکور سراسری و آزاد لازم است منعطف و منحصر به فرد باشد و استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده برای هیچ یک از داوطلبان مناسب نمی باشد.

برنامه ریزی کنکور سراسری و آزاد ۱۴۰۳

برنامه به معنای فاصله و راهی است که هر شخص باید آنرا مداوم، حساب شده، منطقی و جهت دار طی کند تا به هدف خود دست پیدا کند. به بیان ساده همان نقشه کشیدن برای رسیدن به مقصد است که با تعیین کردن هدف مناسب، امکانات و محدودیت هایی که برای رسیدن وجود دارد یا ممکن است به وجود آید، تنظیم شود. قدمت برنامه ریزی درسی به گفته پرفسور ولیام هنری شوبرت مولف کتاب های برنامه ریزی درسی به زمانی برمی گردد که انسان ها در جستجو آموزش میراث گذشتگان بودند.

برنامه ریزی برای کنکور سراسری اولین کار و اساسی ترین راه رسیدن به این هدف است. موفقیت در هر کاری از جمله قبولی در کنکور نیاز به برنامه منظم و منسجم دارد. برای داشتن یک برنامه درسی مناسب، باید لیستی از ساعات آزاد و ساعات پر مانند زمانی که سرکلاس هستید، وقت ناهار و شام و تایمی که آزاد هستید و… تهیه کنید. باید توجه داشته باشید که برنامه باید با توجه به روحیات و شرایط شما تنظیم شود تا قابل اجرا کردن باشد در غیر این صورت، نتیجه خوبی حاصل نمی شود و گاهی نیز ممکن است ما را از مسیر موفقیت دور کند.


نحوه برنامه ریزی کنکور سراسری و آزاد ۱۴۰۳

شرکت در کنکور و قبولی در این آزمون مهم، یکی از اهداف دانش آموزان است و لازمه رسیدن به هر هدفی، برنامه ریزی و پشتکار می باشد. برای برنامه ریزی کنکور باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت، به طور مثال با توجه به برگزاری دو کنکور در یک سال و تاثیر شگرف سوابق تحصیلی، باید وضعیت تحصیلی داوطلب نیز در نظرگرفته شود، چون برنامه ریزی برای داوطلبانی که همزمان مدرسه می روند با سایر متقاضیان، متفاوت خواهد بود. همچنین باید به عملی بودن برنامه که یکی از اصول مهم برنامه ریزی است، نیز توجه کرد پس در نتیجه برنامه ریزی برای کنکور سراسری نباید غیر واقعی و کمال گرایانه باشد.

داوطلبان به دلیل کمبود اطلاعات در این زمینه و عدم اطلاع از روش برنامه ریزی درسی، توانایی طراحی و اجرای برنامه متناسب با شرایط خود برای کنکور سراسری را ندارند و اکثرا نمی دانند نحوه نوشتن برنامه به چه شکل می باشد. ضمنا نمی توان یک برنامه را برای تمام داوطلبان در نظر گرفت و لازم است مشاور و پشتیان با در نظر گرفتن شرایط زندگی شخصی، شخصیت، هوش، سطح تحصیلی، زمان باقی مانده تا ثبت نام و برگزاری کنکور و همچنین با در نظر گرفتن تمام استعدادها، مهارت ها و ضعف های فردی، برنامه درسی مختص شما را پیشنهاد می دهد.


تاثیر برنامه ریزی در کنکور سراسری و آزاد ۱۴۰۳

برنامه ریزی تاثیر مثبتی در کسب نتیجه موفقیت آمیز دارد و کنکور سراسری نیز از این اصل مستثنی نیست و نداشتن برنامه ریزی استاندارد برای کنکور سراسری می تواند منجر به عدم موفقیت در این ماراتن بزرگ علمی شود. اگر برنامه ریزی شما اصولی باشد و توسط متخصصان این حرفه به صورت فردی برای شما انجام شده باشد، مسیر رسیدن به رشته و رتبه دلخواهتان را هموار می کند. لازم است یادآوریم شویم که داشتن برنامه مناسب، می تواند زمینه ساز موفقیت شما در آزمون شود اما تضمین قبولی با برنامه مناسب کنکور وجود ندارد. چه بسا اینکه داوطلبان بسیاری باوجود داشتن برنامه و منابع مناسب آزمون، به نتیجه قبولی به دلایل گوناگون دست نیافته اند! زیرا آمادگی برای آزمون سراسری، متشکل از بخش های گوناگونی می باشد که برنامه ریزی یکی از مهم ترین آن ها است. 

اکثر داوطلبان این موضوع را نمی دانند که برنامه ریزی برای کنکور به شما آرامش خاطر می دهد، انگیزه ایجاد می کند، کیفیت مطالعه و یادگیری را در شما افزایش می دهد، خطاهای شما را محدود می کند، کیفیت مطالعه و یادگیری را افزایش می دهد و باعث صرفه جویی در وقت و… می شود. تاثیرات مثبت در فرآیند مطالعه به واسطه برنامه ریزی به وجود خواهد آمد که موارد محدودی را ذکر نمودیم.


معایب درس خواندن بدون برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳

در پاراگراف های قبل تر راجع به میزان اهمیت برنامه ریزی کنکور به مراتب، سخن گفتیم. اما قصد داریم در این بخش به موارد مهمی که لازم است در تنظیم برنامه بدان توجه نمایید نیز اشاره کنیم. چنانچه داوطلبی باشد که تمام وقت خود را صرفا به پیش روی در کتاب و تمام کردن صفحات کتاب، اختصاص دهد؛ نتیجه مناسبی در آزمون نخواهد گرفت زیرا از مورد بسیار مهمی با عنوان مرور دروس، غافل شده است. همچنین در این بین، تست زنی نیز از اهمیت بسیاری در کسب نتیجه مناسب در آزمون برخوردار می باشد. در واقع نداشتن برنامه منسجم می تواند عیب های بسیاری را به وجود آورد که از جمله آن ها، موارد زیر می باشد.

  1. باعث افزایش اضطراب و استرس داوطلب شده و او را ر دچار گمراهی و سردرگمی می کند.
  2. انعطاف پذیری داوطلب را کاهش می دهد.
  3. نقشه راه داوطلب از بین می رود.
  4. داوطلب توانایی مدیریت زمان را ندارد.
  5. باعث افزایش منابع و هزینه و انرژی مازاد می شود.
  6. نقاط ضعف و قوت خود را پیدا نمی کند.
  7. انگیزه و امید خود را از دست می دهد.
  8. کیفیت مطالعاتی مطلوب نخواهد داشت.
  9. و…

در این مقاله تلاشم نمودیم تا اطلاعات مهمی را درباره برنامه ریزی کنکور در اختیار شما کاربران سایت محصل قرار دهیم. البته این پایان راه نبوده و شما می توانید اطلاعات کامل تری را از کارشناسان و مشاوران سایت محصل دریافت نمایید. به منظور دریافت مشاوره تلفنی لازم است بر روی دکمه رزرو مشاوره تلفنی و به منظور داشتن برنامه ریزی درسی بر روی دکمه رزرو برنامه ریزی درسی کلیک کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 

سوالات متداول

۱- روش صحیح برنامه ریزی کنکور به چه صورت است؟

برنامه ریزی کنکور بایستی متناسب با شرایط شخصی هر داوطلب و به صورت منعطف و شخصی سازی شده باشد.

۲- آیا می توان از یک برنامه ریزی به صورت مشترک برای مطالعه دروس کنکور استفاده نمود؟

خیر، بایستی برنامه ریزی درسی کنکور برای هر شخص متناسب با شرایط درسی او باشد.

۳- آیا تیم محصل برنامه ریزی کنکور اردیبهشت و تیر را انجام می دهد؟

بله، شما می توانید برنامه ریزی و پشتیبانی کنکور خود را از موسسه محصل دریافت کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − پنج =