برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد


همه افراد برای وارد شدن در مسیر سرنوشت سازی که آینده آن ها را مشخص می کند، نیاز به برنامه ریزی و تعیین اهداف معینی دارند. قبولی در کنکور کارشناسی ارشد نیز از این امر مستثنی نیست و داوطلبان بایستی پس از ثبت نام آزمون ارشد خود را برای قبولی آماده کنند. از این رو ما مقاله حاضر را به برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد و نکات و نحوه آن اختصاص داده ایم. پیشنهاد می شود که تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید و از اصول یک برنامه ریزی درست و هدفمند آگاهی یابید.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد بایستی برای موفقیت خود از مشاوران آگاه و برنامه ریزی درسی اصولی پیروی کنند.

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

در ابتدا توضحاتی را مربوط به اهمیت برنامه ریزی درسی کنکور ارشد برای شما عزیزان ارائه می دهیم تا بیشتر با اصطلاح برنامه ریزی و اهمیت آن بر قبولی آشنا شوید. همانطور که می دانید برنامه ریزی درسی چه برای آزمون ارشد و چه آزمون های دیگری که هر ساله برگزار می گردد، بسیار مهم است. برنامه ریزی در حقیقت به فرد هدف می دهد و مسیر را برای آن روشن و هموارتر می کند.

هر ساله با آغاز زمان ثبت نام کنکور ارشد بسیاری از افرادی که واجد شرایط باشند، به سایت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد مراجعه می کنند و فرآیند نام نویسی خود را به اتمام می رسانند. پس از انجام ثبت نام اینترنتی، متقاضیان خود را برای مطالعه دروس و قبولی در آزمون آماده می کنند. استفاده از برنامه ریزی درسی برای کنکور ارشد می تواند فرد را از سردرگمی نجات دهد و در واقع نقشه راهی برای درست پیش رفتن مسیر و پیروزی در بین رقبا است.


نحوه برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

همانطور که می دانید برنامه ریزی دارای اصول و نکاتی است. همچنین طراحی یک برنامه متناسب با شرایط هر داوطلب، متفاوت است و بایستی به گونه ای باشد که شخص بتواند به خوبی آن را اجرا کند و بالاترین بازدهی را برای او داشته باشد. نحوه برنامه ریزی کنکور ارشد نیز ملزم به رعایت قواعد و اصول خاص خود می باشد. هیچ داوطلبی نمی تواند بهترین نتیجه را با یک برنامه غیراستاندارد دریافت کند. از ان رو در ادامه این مطلب به نحوه برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد پرداخته ایم:

  • تعیین اهداف
  • آشنایی با شیوه مطالعه خود
  • انتخاب بهترین منابع درسی
  • برنامه ریزی شخصی سازی شده
  • تعیین زمان های مطالعه
  • داشتن تنوع و تعادل مظالعاتی در برنامه ریزی درسی
  • استفاده از تجربه های دیگران و مشاوران تحصیلی
  • تعیین روزهای مرور و جبرانی در برنامه درسی
  • توجه به روزهای استراحت و تفریح در برنامه ریزی درسی

انواع روش های برنامه ریزی درسی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

استفاده از روش های مختلف برنامه ریزی نمی تواند نتیجه مطلوبی را در اختیار متقاضی قرار دهد. از این رو توصیه می شود برای بهتر نتیجه گرفتن و قبولی در کنکور ارشد و همچنین تمام آزمون هایی که سالانه برگزار می گردد، از روش های اصولی و درست پیروی کرد. در واقع بهتر است که این کار به متخصص و مشاور تحصیلی بسپارید که بیشترین تجربه و علم را در زمینه برنامه ریزی درسی داشته باشد و بتواند حامی و راهنمای مناسبی تا قبولی شما باشد. در ادامه به انواع روش های برنامه ریزی درسی آزمون کارشناسی ارشد پرداخته ایم.

برنامه ریزی درسی کوتاه مدت

نوشتن برنامه نیاز به اطلاعات کافی در خصوص منابع درسی، رشته های تحصیلی و تکنیک های برنامه ریزی دارد. پیشنهاد می شود که در ابتدا با برنامه کوتاه مدت یا هفتگی پیش بروید و سپس از برنامه های طولانی تر استفاده کنید. بهتر است که پساز شروع مطالعه دروس و تهیه منابع درسی مناسب، یک برنامه آزمایشی یک هفته ای برای خود طرح نمایید تا بیشتر با نحوه عملکرد خود آشنا شوید.

برنامه درسی اول در واقع یک برنامه آزمایشی جهت شاخت از کمیت و کیفیت مطالعه شما است. در این برنامه بایستی از تعداد دروس کم و ساعت های مطالعه پایین استفاده کرد. می توانید در روز سه درس را در نظر بگیرد و در هر بازه ۱ ساعت و نیم مطالعه، یک ربع استراحت داشته باشید. همچنین می توانید تعداد تست ها را از ۱۵ تا شروع کنید و در برنامه های بعد با توجه به توانایی خود، ساعت مطالعه و تعداد درس و تست ها را افزایش دهید.

برنامه ریزی درسی میان مدت

پس از این که برنامه آزمایشی هفته اول را اجرا کردید و با نحوه عملکرد خود بیشتر آشنا شدید، بایستی از برنامه های طولانی مدت تر برای مطالعه دروس خود استفاده کنید. در این مرحله نوبت به طراحی برنامه میان مدت یا ماهانه می رسد. داوطلب باید با شناختی که از خود پیدا کرده است و همچنین زمانی که تا روز آزمون دارد، اقدام به طرح برنامه ریزی درسی مناسب و پیروی از آن کند.

در برنامه هایی که ماهانه فرد اجرا می کند، بایستی تمام شرایط و عملکرد خود را زیر نظر بگیرد. همچنین در مدت زمان محدود، تمرکز خود را بر دروسی بگذارد که ضریب بالاتری نسبت به بقیه دارند و فرد در مطالعه و تست زدن آن ها می تواند بهتر عمل کند. مدیریت زمان نیز در برنامه های ماهانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه ریزی درسی بلند مدت

برنامه ریزی بلند مدت نیاز به اهداف بلند مدت نیز دارند. در حقیقت بدون داشتن هدف هیچ مسیری را نمی توان به درستی پیش رفت و در نهایت به چیزی که می خواهیم، نمی رسیم. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون ارشد را دارند، بایستی از برنامه های کوتاه مدت و میان مدت استفاده کنند و با تعیین هدف و شناخت نقاط قوت و ضعف خود، برنامه ریزی بلند مدت نیز داشته باشند.

برنامه ریزی بلند مدت مناسب افرادی می باشد که فرصت بسیاری تا آزمون خود دارند و می توانند مثلا در یک دوره ۵ ماهه پس از مطالعه، شرایط خود را سنجیده و بدانند چه مقدار از مباجث را باید مرور کنند و در آزمون های آزمایشی مختلف شرکت نمایند. متقاضیانی که قصد قبولی در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، بایستی دوره زمانی طولانی را به خواندن دروس اختصاص دهند و از برنامه ریزی چند ماهه یا سالانه پیروی کنند.


نحوه صحیح مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

کیفیت و کمیت مطالعه دروس خود به تنهایی عامل مهمی در قبولی و موفقیت فرد می باشد. از این رو آشنایی با نحوه صحیح مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد می تواند یک عامل تاثیرگذار موفقیت داوطلب باشد. افراد پس از اینکه یک برنامه ریزی درسی برای خود طرح کردند، به سراغ مطالعه دروس طبق جدول برنامه ریزی می روند که خود نیز دارای اصول و قواعدی می باشد. در ادامه بیشتر به نحوه صحیح مطالعه دروس کنکور ارشد پرداخته ایم:

  • مطالعه دقیق و مفهومی: هنگام شروع مطالعه بهتر است که یک بار به صورت روزنامه وار و چشمی درس را خواند و از کلیت آن آگاه شد. سپس شروع به مطالعه دقیق و مفهومی تر کنید و زیر نکات مهم خط بکشید. حتی می توانید نکته برداری و خلاصه نویسی انجام دهید تا مطالب کاملا در ذهنتان تثبیت شود.
  • حل سوال و تست: شیوه درست برای مطالعه دروس مختلف این است که علاوه بر خوانش، مدتی را به حل سوال و تست مباحث خوانده شده اختصاص دهید. افزایش توانایی در تست زنی، بسیار شما را در بین رقبا جلو می اندازد و باعث کسب رتبه بیشتر در آزمون می شود.
  • مرور مباحث خوانده شده: مرور در مطالعه دروس دارای اهمیت بسیاری می باشد. از این رو افراد باید در برنامه ریزی درسی خود مرورهای مختلفی را قرار دهند و به آن ها عمل کنند. پیشنهاد می شود که مرورها را به صورت چهارگانه (مرور آخر شب، مرور اول صبح از مطالب روز قبل، مرور هفتگی و مرور ماهانه) در برنامه های خود اجرا کنید.
  • خلاصه نویسی: خلاصه نویسی از مطالب خوانده شده می تواند تاثیر بسزایی بر تثبیت دروس در ذهن داشته باشد. می توان از نکاتی که مهم هستند و مباحث دیگر به صورت نموداری و درختی و روش های دیگر خلاصه نویسی کرد. با استفاده از این روش می توانید در روزهای پایانی و جمع بندی از تمام مطالبی که خلاصه نویسی کرده اید، مرور سریعی داشته باشید.
  • جمع بندی: در آخر و با نزدیک شدن به آزمون، داوطلب بایستی تمام مطالب خوانده شده را جمع بندی نماید. به طور معمول دو الی سه هفته پایانی را به جمع بندی و مرور تمام دروس خوانده شده اختصاص دهید.

در مقاله فوق تلاش کردیم که شما را با اصول و نحوه برنامه ریزی کنکور ارشد آشنا کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم در راستای رسیدن شما به اهدافتان موثر واقع شویم. موسسه مشاوره تحصیلی محصل با همکاری مشاوران کارآزموده و مجرب می تواند برنامه ریزی کنکور تا کارشناسی ارشد و دکترا را به بهترین نحو به انجام برساند. برای از دست ندادن این فرصت مناسب و دست نیافتنی می توانید به سامانه مشاوره تحصیلی محصل مراجعه نمایید و با رزرو برنامه ریزی درسی از تیم ما یک مشاور تحصیلی با تجربه برای همراهی خود تا روز آزمون داشته باشید.

سوالات متداول

۱- چگونه می توانم یک برنامه ریزی درست و اصولی برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد داشته باشم؟

اصول و نکات مهم برنامه ریزی درسی کنکور ارشد در مقاله فوق ذکر شده است.

۲- آیا می توان از یک برنامه ریزی درسی مشترک برای آزمون ارشد استفاده کرد؟

خیر، برنامه ریزی درسی بایستی متناسب با شرایط هر فرد و به صورت شخصی سازی شده باشد.

۳- چگونه می توانم با کارشناسان محصل، مشاوره تلفنی داشته باشم؟

شما عزیزان می توانید به سایت محصل مراجعه نمایید و با رزرو مشاوره تحصیلی تلفنی منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

۸ دیدگاه ها

  • سلام ببخشید میشه منو راهنمایی کنید. من دوره قبل کنکور ارشد دادم ولی با توجه به نتایجی که اومده اصلا رتبه خوبی ندارم که اصلا بخوام به انتخاب رشته فکر کنم چون فقط قصدم قبولی تو دانشگاه دولتیه. میخوام که از الان خودمو برای کنکور ارشد دوره بعد آماده کنم اما اصلا نمیدونم که باید چکار کنم و از کجا شروع کنم که دیگه مثل این دوره نشه

    • سلام و درود.
      برای شروع لازم است از منابع متناسب با شرایط خودتان، برنامه ریزی درسی و مشاور تحصیلی استفاده کنید تا در مسیر مطالعاتی خود دچار اشتباه و سردرگمی نشوید و پیشنهاد می کنیم حتما پشتیبان تحصیلی داشته باشید تا نفر دومی که علم لازم را داشته باشد، تمام شرایط شما را بررسی کند.

  • سلام. من رشتم مدیریت دولتیه و ترم اخر هستم. میخوام که کنکور ارشد شرکت کنم ولی نمیدونم باید چکار کنم و چه منابعی بخونم؟ باید همون کتاب های دانشگاه رو خوند یا کتاب کمک آموزشی تهیه کرد؟

    • سلام و درود بر شما.
      معرفی منبع متناسب با سطح تحصیلی داوطلبان، میزان ساعت مطالعه در روز، دانشگاه و رشته هدف و… معرفی می شود و پیشنهاد می کنیم رزرو مشاوره تلفنی انجام دهید تا کارشناسان با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار بدهند.

  • سلام وقتتون بخیر. من کارشناسی علوم تغذیه دارم. میخوام که برای ارشد روانشناسی ثبت نام کنم. امکانش هست که این کار رو انجام بدم؟ یا اینکه باید دقیقا رشته خودم رو ادامه بدم؟

  • سلام و درود. من شاغل هستم و روزانه تقریبا ۹ تا ۱۰ ساعت از زمانم پره. بنظرتون اصلا میشه و کار درستیه که شروع کنم واسه ارشد خوندن؟ خودم فکر میکنم چون روزا نمیتونم زمان زیادی برای درس خوندن قرار بدم فکر نکنم رتبه خوبی بدست بیارم. بنظرتون باید چکار کنم؟

    • باسلام و درود.
      در صورتی که به صورت پیوسته و تا زمان برگزاری آزمون ارشد، روزانه ۳-۴ ساعت مطالعه داشته باشید، می توانید به کسب قبولی امیدوار باشید و پیشنهاد می کنیم از هم اکنون شروع به مطالعه دروس کنید و مطالعه خود را برای روزها و ماه های پایانی واگذار نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − یک =